X
Tel. +48 91 434 21 46 infopoland@bluecollar.dk

BlueCollar JobSupply Energetykow 3/4, pok. 418 PL70-952 Szczecin Poland

NemKonto - Wszystko, co warto o nim wiedzieć

Dania to kraj będący liderem w dziedzinie innowacji. W ciągu ostatnich kilku dziesięcioleci wprowadzono w nim wiele nowatorskich rozwiązań, które nie tylko odmieniły życie mieszkańców, ale również sprawiły, że stała się ona jednym z najbardziej prekursorskich państw na świecie. Wprowadzenie NemKonto było jednym z kroków duńskiego rządu w kierunku ulepszania usług publicznych i ułatwienia życia obywatelom.

BlueCollar

Dania to kraj będący liderem w dziedzinie innowacji. W ciągu ostatnich kilku dziesięcioleci wprowadzono w nim wiele nowatorskich rozwiązań, które nie tylko odmieniły życie mieszkańców, ale również sprawiły, że stała się ona jednym z najbardziej prekursorskich państw na świecie. Wprowadzenie NemKonto było jednym z kroków duńskiego rządu w kierunku ulepszania usług publicznych i ułatwienia życia obywatelom. System ten przyspieszył przepływ pieniędzy i zmniejszył ilość biurokracji. NemKonto jest obecnie jednym z najważniejszych elementów infrastruktury płatności elektronicznych w Danii i może stanowić doskonały przykład dla  innych krajów, które chcą ulepszyć swoje systemy płatności i usługi publiczne. Czym jest to nowatorskie rozwiązanie? W jaki sposób je założyć? Gdzie jest wykorzystywane? Jakie są korzyści posiadania NemKonta? Podpowiadamy!

 

Co to jest NemKonto?

NemKonto to standardowy rachunek bankowy, na który wypłacane są wszelkiego rodzaju środki, pochodzące z duńskich instytucji publicznych. Muszą go więc posiadać nie tylko wszyscy obywatele Danii, ale również obcokrajowcy, chcący pracować w tym kraju. Jeśli więc masz zamiar wyjechać do Danii i podjąć w niej pracę, powinieneś wskazać numer rachunku, na jaki będziesz otrzymywał różnego rodzaju należności. Może to być również polskie konto, którym dotąd się posługiwałeś.

Warto podkreślić, że NemKonto zostaje przypisane do danego numeru personalnego – CPR, czyli unikalnego identyfikatora, który posiada każdy obywatel. Korzysta z niego duński rząd oraz instytucje publiczne, takie jak Ministerstwo Finansów, ZUS, Urząd Skarbowy, fundusze emerytalne czy instytucje ubezpieczeniowe.

Niewątpliwą zaletą NemKonta jest fakt, że mieszkańcy Danii mogą otrzymywać pieniądze bezpośrednio na swoje konto bankowe, a instytucje publiczne nie muszą już przekazywać pieniędzy za pośrednictwem rachunków założonych w innych bankach. Jest ono również wykorzystywane do zwrotu podatków, świadczeń socjalnych, rent, zasiłków czy też innych form pomocy finansowej. Dzięki NemKonto obywatele z łatwością mogą monitorować swoje finanse, a także otrzymywać automatyczne powiadomienia o poszczególnych wpłatach i wypłatach.

 

Gdzie przyda się NemKonto?

Wiele instytucji publicznych i prywatnych wymaga od obywateli posiadania NemKonta, ponieważ ułatwia to procesy płatnicze i komunikacyjne. Jest ono niezbędne w przypadku osób, którym państwo wypłaca różnego rodzaju świadczenia czy zasiłki. W przeciwnym razie otrzymanie takich pieniędzy nie będzie możliwe. Warto również podkreślić, że Nemkonto jest też niezwykle ważne dla osób, które korzystają z opieki zdrowotnej, ponieważ lekarze i szpitale często wymagają płatności przelewem za świadczone usługi.

W Danii podatnicy mają prawo do zwrotu nadpłaconego podatku. Aby otrzymać pieniądze, konieczne jest posiadanie NemKonta. Rachunek ten pozwala na łatwe i szybkie przesyłanie pieniędzy bez konieczności wychodzenia z domu. NemKonto jest również niezbędne w przypadku osób płacących podatki. Dzięki temu wirtualnemu rachunkowi określone kwoty pobierane są automatycznie z konta podatnika. W celu uniknięcia opóźnień w płatnościach, a co za tym idzie - kar, konieczne jest utworzenie NemKonta i powiązanie go z danymi podatkowymi.

Rachunek ten ułatwia również otrzymywanie świadczeń rodzinnych i umożliwia łatwe śledzenie historii płatności. Warto również podkreślić, że w Danii większość pracodawców wypłaca wynagrodzenia, używając do tego NemKonta. Dzięki temu pracownicy nie muszą odbierać gotówki, a taka transakcja jest nie tylko szybka, ale również bezpieczna. NemKonto przyda Ci się również podczas dokonywania opłat komunalnych – za śmieci, wodę czy energię elektryczną. Dzięki niemu unikniesz opóźnień w płatnościach i karnych odsetek.

Również niektóre firmy wymagają, aby klienci posiadali ten wirtualny rachunek. W ten sposób płatności pomiędzy stronami są łatwiejsze i szybsze.

 

Jak założyć Nemkonto?

Aby stać się posiadaczem NemKonta, najpierw musisz posiadać rachunek bankowy. Jeśli nie chcesz skorzystać z tego, który posiadałeś już w Polsce, powinieneś wybrać bank, w którym go założysz. W Danii masz do dyspozycji wiele tego typu placówek, a każda z nich oferuje nieco inne warunki i opłaty. Przed podjęciem ostatecznej decyzji warto więc porównać różne oferty i sprawdzić, która z nich będzie dla Ciebie najkorzystniejsza. Przed wizytą w banku musisz przygotować potrzebne dokumenty:

  • Dowód potwierdzający tożsamość - w przypadku obywateli duńskich wystarczy dowód osobisty, natomiast imigranci muszą mieć paszport lub kartę pobytu.
  • Numer osobisty (CPR) - jest to unikalny numer przypisany każdemu mieszkańcowi Danii. Bez niego nie będzie możliwe założenie NemKonta.

Zostaniesz również poproszony o podanie aktualnego adresu zamieszkania, numeru telefonu i adresu e -mail, które będą wykorzystywane do kontaktu z Tobą. W ostatnim kroku podpiszesz umowę bankową i otrzymasz indywidualny rachunek.

W kolejnym kroku powinieneś wypełnić specjalny formularz, w którym podasz wszystkie niezbędne dane osobowe, numer CPR, nazwę i adres banku oraz numer konta w formacie IBAN - to międzynarodowy standard numeracji kont bankowych, umożliwiający wykonywanie przelewów również na konta zagraniczne. Do wypełnionego formularza dołącz obustronny skan dowodu osobistego. Po skompletowaniu potrzebnych dokumentów możesz je wysłać pocztą tradycyjną, bądź elektroniczną do duńskiego urzędu skarbowego. Ten ma 30 dni, by odpowiedzieć na Twoje zgłoszenie. Najczęściej jednak informacja zwrotna pojawia się już po 2 tygodniach.

Po otrzymaniu listu ze specjalnym kodem aktywacyjnym, napisanego w języku duńskim, powinieneś aktywować swoje NemKonto. W tym celu zadzwoń na podany w korespondencji numer telefonu. Zostaniesz połączony z automatyczną sekretarką. Do wyboru masz dwie opcje językowe – angielską i duńską. W kolejnym kroku zostaniesz poproszony o podanie duńskiego numeru CPR. Po jego wpisaniu, i potwierdzeniu, będziesz mógł podać 8 – cyfrowy kod aktywacyjny, który znajdziesz w  liście. Jeżeli wszystkie dane będą poprawne, Twoje NemKonto zostanie aktywowane. Nic więcej nie musisz już robić.

Pamiętaj jednak, że kod aktywacyjny jest ważny tylko 30 dni, licząc od daty wysłania listu. Po tym terminie nie zadziała.

 

 

 

Zalety posiadania NemKonta, czyli dlaczego warto je posiadać?

  • Korzystanie z NemKonta jest łatwe i wygodne. Zarówno samo otwarcie tego wirtualnego rachunku, jak i korzystanie z niego jest całkowicie bezpłatne. Nie musisz więc martwić się o dodatkowe koszty, które będziesz musiał ponosić.
  • Dzięki posiadaniu NemKonta wszystkie transakcje są przetwarzane szybciej niż w przypadku tradycyjnych metod. To oznacza, że pieniądze są dostępne na koncie użytkownika w ciągu kilku godzin od dokonania transakcji.
  • NemKonto zapewnia użytkownikom wysoki poziom bezpieczeństwa. Wszystkie transakcje są chronione wydajnymi zabezpieczeniami technologicznymi. Dzięki temu nie musisz się obawiać, że Twoje dane osobowe dostaną się w niepowołane ręce, a gotówka zniknie z konta. 
  • NemKonto niweluje do minimum biurokrację. Rząd może bowiem przekazywać dokumenty i informacje bezpośrednio na Twoje konto, co pomaga uniknąć pomyłek i zminimalizować koszty administracyjne. Zarówno instytucje, jak i Ty mają pewność, że pieniądze trafią na właściwy rachunek.

 

Jak więc widać założenie NemKonta wcale nie jest trudne. Ten wirtualny rachunek posiada wiele zalet, z których będziesz mógł skorzystać, jeśli zdecydujesz się na podjęcie pracy w Danii.